Bent u een vos? - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Willemijn Schenk - WaarBenJij.nu Bent u een vos? - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Willemijn Schenk - WaarBenJij.nu

Bent u een vos?

Door: Wimmelijn

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

24 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

En alweer een week voorbij, wat gaat de tijd snel! Veeeel te snel!
Het was weer een super week op 't project! Lekker geknuffeld, kindjes verschoond die in hun broek hadden geplast, eten uitdelen, kindjes voeren, etc. Ik denk dat we voor de 2 juffen weinig betekenen, we nemen geen taken van hun over.
Het enige wat wij doen is wat extra aandacht en liefde geven. De juffen geven de kindjes in principe weinig liefde, ze zijn een stuk harder. En ik merk wel dat ik ook anders met de kindjes omga dan met kleuters op een basisschool in Nederland. Als ik in Nederland op het schoolplein een kind zie huilen, zou ik er direct op aflopen. Hier kijk ik toe of het wordt getroost door andere kindjes, of dat het door blijft huilen.
Ze zijn hier wel veel liever voor elkaar, broodjes en snoep worden gedeeld, en ze vegen vaak elkaars tranen weg.
Er zitten drie kindjes bij het project die echt een stuk kleiner zijn, eentje is zelfs nog geen drie. Maar wat zijn ook deze kleintjes al zelfstandig! Gaan zelf naar de wc (als ze niet in hun broek plassen) eten zelf hun eten op (hoewel wij ze wel helpen met de laatste happen), en ze doen wat je zegt (niet altijd, vaak wel). Als ik dit vergelijk met mijn kleine neefje, zijn dit al echte kleuters. Je kan goed merken dat ze thuis niet worden klein gehouden, en dat als ze hun bordje thuis niet leegeten, is dat hun eigen probleem want ze krijgen echt niet iets anders. En dat merk je ook goed op het project. Ik heb nog geen een kind horen zeggen over het eten dat hij/zij het niet lust. Elk kind eet alles op, de een wat trager dan de ander, maar er wordt niks weggegooid of aan de kant geschoven.
Wat een luxe hebben we dan in Nederland!

Maandag hadden we een schooluitje, we gingen namelijk naar een gamehall... Heel bijzonder, wij hadden van te voren al onze bedenkingen. Kinderen moesten zelf geld meenemen, de bus was wel geregeld. Maar hoe kan je verwachten dat die kinderen zelf geld meenemen, als die ouders vaak al geen geld hebben om fatsoenlijk eten te kopen?? Goed, het zal wel.. We gingen met een grote, oude bus. Zodra de chauffeur gas gaf, en je deed je ogen dicht, voelde je gewoon dat je opsteeg. Wat een herrie!! Ik was op de achterbank gaan zitten, tussen de relschoppers. Wat zijn ze in zo'n bus dan ineens lief! Alles is dan nieuw voor ze, ze gaan zelfs los als ze een vrachtwagen zien. Hoe schattig is dat? Het was een half uurtje rijden, en ik zat met een schatje op schoot en twee schatjes naast me. Die willen dan ook echt dicht tegen je aan zitten, zo lief!
De gamehall was in een grote shoppingmall, dus met die hele troep kinderen (30!!) moesten we door die mall lopen. In Nederland zouden alle kindjes in groepjes worden verdeeld, de kinderen met een dolfijn op hun button horen bij juf Ina, de kinderen met een leeuw horen bij juf Toos, etc. Maar op onze school, Rooikappie (blijft een toffe naam), doen we dit geheel anders. Je pakt twee kinderen bij de hand, schreeuwt naar kinderen die nog 'los lopen' dat ze elkaar een hand moeten geven, en dan schreeuw je nog eens dat ze moeten doorlopen. Stel je even voor hoe we door die mall liepen, we waren een wandelende attractie :D
Het leukste deel moest nog komen, we gingen namelijk met: de lift! En het was een glazen lift, alles was doorzichtig. Voor die kindjes natuurlijk geweldig, hoewel een van de juffen niet durfde, en via de trap ging. Aangekomen bij de gamehall waren we zo goed als alle kinderen direct al kwijt, maar na wat geschreeuw van een van de juffen en nadat we een aantal kinderen uit de attracties hadden getrokken, waren we weer compleet. De attracties klinkt heel tof, maar is eigenlijk zo'n ding wat ook vaak voor winkels staat in Nederland. Dus een motor, paard, helikopter of een auto. Elke juf kreeg een handje muntjes, en die mochten we dan in de apparaten drukken, nadat we er een kind in hadden gepropt. Resultaat: een grote, grote chaos. Kinderen renden overal heen, riepen dat ze nog een keer wilden, en een aantal schaapjes durfden nergens op te gaan zitten. Dus ik tilde ze erop, hield hun handje vast, etc. In Nederland zou zo'n uitje echt een giller zijn, maar ik realiseerde me dat zij niet snel zoiets zullen doen met hun ouders. En voor de school is het natuurlijk heel goedkoop, want de bus was op een of andere manier gratis, en de kinderen hadden zelf betaald. 's Morgens hadden wij al allemaal broodjes gesmeerd, dus ook nog eens een goedkope lunch. Het was chaotisch, maar ook heel gezellig! De kindjes vonden het allemaal spannend en waren super druk. Toen we weer in de bus zaten, had ik al snel een slapend apie op m'n schoot, en toen Lotte en ik de bus uitliepen, allebei een apie vasthoudend, zagen we op de banken nog verschillende kindjes slapen, zo lief!
Binnen gekomen werden snel alle matrasjes op de grond neergelegd, en op een paar na sliep iedereen.
Over slapen gesproken. Iedere keer moeten Lotte en ik weer lachen om de vreemdste slaaphoudingen. Ik heb van een paar een foto gemaakt. Ook zie je dan dat de grootste terrorist van de klas, enorm lief en schattig is, als hij slaapt!! :D

In de haven hier bij het Waterfront ligt een piratenboot. Je kan die boot huren voor een kinderfeestje of voor een schooluitje. We zijn naar het kantoor geweest van die boot, en heb het verhaal verteld; vrijwilligerswerk, gelddonaties, arme school, bla bla bla. Omdat ik nog geld over heb, leek het ons leuk om de kinderen de laatste week een morgen mee te nemen op deze boot! En guess what! We gaan op dinsdag 3 november varen, met een mooie korting! De kinderen worden dan geschminkt, krijgen piratenkleding aan en de medewerkers van de boot zijn ook verkleed, hoe tof is dat! :D
Heb er nu al zin in, alleen al om de gezichtjes van die kindjes te zien.. :)

Gisteravond hebben we een drumsessie gehad, wat nog bij de introductieweek hoorde. Bij een Zuid-Afrikaanse drumsessie verwacht je een paar grote negers met enorme trommels, maar niks was minder waar..
De sessie werd gegeven door drie blanke mannen, waarvan er een rechtstreeks uit een inrichting kwam gelopen (zo keek hij in ieder geval uit z'n ogen) en de ander heeft als grootste hobby modeltreintjes bouwen (zo zag hij er ternminste wel uit). Alle drie hadden ze een grote jambe mee, en wij (in totaal met 20 personen) kregen een wat kleinere.
In de kring op een stoel zitten, en rammen maar! Een van de mannen deed een ritme voor, en wij moesten dat allemaal nadoen. Echt zo tof! Ook gingen we in canon (mooi woord), maar dat werd te verwarrend waardoor Lotte en ik een heel ander ritme begonnen. Hilarisch! We hebben nu allebei een paar blauwe vingers van het rammen, maar dat hebben we er wel voor over :D

Gistermiddag zijn we naar het aquarium geweest. Dat zit in het Waterfront, en dat bleek wel echt een aanrader te zijn. Dus als echte toeristen moesten wij daar natuurlijk ook heen! We waren net kleine kinderen, dan gilde Lotte weer: 'Woooow moet je dit zien!!' Of dan ik weer: 'Check die vis!!'
Wat minder leuk was, er was een aparte 'kikkerafdeling', waar je verplicht doorheen moest. Daar waren dan allemaal aquaria (mooi woord!) waar die beesten inzaten. Dus ze liepen niet los ofzo, lucky me. Bij een aquarium gilde Lotte heel hard dus ik rende acuut heel hard weg, het bleek een heeeeele grote kikker te zijn, ECHT NIET NORMAAL! Ik keek heel even snel, maar het was echt zoo eng, bah bah bah! Nadat we deze verschrikkelijke afdeling achter ons hadden gelaten, kwamen we bij een huge aquarium met haaien, reuze schildpadden, en een heeele grote rog! Terwijl wij daar zaten te kijken, kwamen er twee duikers in het water, die de roggen en schildpadden gingen voeren, tof! De ene duiker voerde, de ander stond met een stok op wacht, voor het geval er een van de haaien te dichtbij kwam.
Wij hoopten stiekem dat een van de haaien zou aanvallen, hoe tof zou dat zijn? Ik had namelijk mijn camera gereed, had fantastische beelden opgeleverd!!! Maar nee, nothing happened...

Vandaag zijn we op Robbeneiland geweest, hoorde ook nog bij de introductieweek. Het is een veel groter eiland dan dat ik dacht, er wonen zelfs wat mensen en er is ook een supermarkt. Maar het merendeel bestaat uit herdenkingsgebouwen en/of gevangenissen. We voelden ons wel op en top toerist, we moesten in een grote bus gaan zitten, waar iemand in het algemeen ging praten. Vanuit de bus mochten we foto's maken. Na de bustour werden we gedropt bij DE gevangenis, waar een ex-gevangene ons ging rondleiden. Best interessant, ook omdat deze man dit deed. Gek idee, dat de gevangenis nog maar 13 jaar geleden is gesloten. En natuurlijk dat Nelson Mandela daar heeft gezeten. We mochten wat door de gevangenis lopen, werden wat dingen verteld, etc.

Nu zitten we weer in het hostel, even lekker chillen! Morgen in de loop van de dag worden we weer gedropt bij ons gastgezin.

Wat betreft het geld wat ik heb opgehaald, het is echt zoveel! Super tof! Maarrr als je nog wat geld wilt doneren, dan mag dat natuurlijk altijd! Er zijn nog zoveel dingen die we willen kopen voor de kinderen! Kleine scharen, stiften, potloden, maar ook kunnen ze nog veeel meer speelgoed gebruiken!
Dus als je nog wat kan missen, stuur me dan even een mailtje: wimmelijn@hotmail.com

Dit was 't weer voor deze week! Het weer is hier trouwens nog steeds niet perfect, opzich is de temperatuur niet naar, iedere dag tussen 24 en 28 graden! Maar het is wel regelmatig bewolkt enzo, dat is een beetje jammer.. Maarrr het weer wordt als 't goed is alleen maar beter (hoogzomer in december/januari) dus we hopen in de laatste twee weken goed bruin te worden, dus: don't worry, we'll make you all jealous!! :D

Ik vergeet helemaal een toelichting bij m'n titel!! We zien hier echt geregeld mensen die gekleed zijn alsof ze naar een verkleedfeest gaan, of dat we ons afvragen of ze soms meedoen aan een vossenjacht! :D
Vandaag zagen we die vrouw van Chiquita (van die bananen enzo) over straat lopen, precies in die kleren! Hilarisch!

Veel liefs!

  • 24 Oktober 2009 - 19:41

    Mama:

    Ha Willem,
    Tof joh, die foto´s!
    En die kindjes dan, hoe schattig. De volgende keer moet je nog eens schrijven over het straf krijgen van iemand die stout is.
    Niks geen kanjertrainingregels, jij moet nie stout zijn nie, hup een mep. Zoiets toch?
    En een liniaal? Gewoon een plint, niks mis mee.
    Leuk hoor jullie verhalen!
    Geniet van die kleintjes!
    Dikke kus, ook van papa.

  • 25 Oktober 2009 - 13:37

    Willeke:

    Hee Willemijn, Het duurde even maar ik ben er eindelijk voor gaan zitten en ik ben helemaal bijgelezen! Wat een avontuur allemaal, lijkt me heel bijzonder om mee te maken. Fijn dat jullie zoveel liefde aan die kleintjes kwijt kunnen. En wat leuk om meteen resultaat te zien van jouw lotenactie. Ik vind het super dat het jullie daar zo bevalt en dat jullie zoveel kunnen betekenen! Nog veel plezier en succes. Liefs, Willeke Ps. Bedankt voor je leuke kaart.

  • 25 Oktober 2009 - 19:17

    Cat:

    hi lieverd, k ga zo kijken of ik je nog kan bellen. Druk dagje, Tijs heeft Imre te logeren. Vet gezellig voor die 2 maar DRUK!!! Pfoeeeh.
    Leuk verhaal weer! Ga zo proberen te bellen en anders morgen.
    Kusje!

  • 25 Oktober 2009 - 21:07

    Marloes:

    hehe, eindelijk helemaal bijgelezen, wat tof allemaal. En die liefde en aandacht die jullie extra geven zijn helemaal geweldig. En inderdaad, wat zijn wij en onze kinderen verwend in vergelijking met wat jij daar meemaakt. Lieve nicht, ga door met jezelf geven, je bent er goed in en God gebruikt je grandioos.

    ZEGEN! Marloes

  • 26 Oktober 2009 - 08:25

    Joost =):

    Wilhelmina!
    Wat een heerlijke verhalen schrijf je toch. Alsof ik er zelf bij ben!
    En wat 'n schattige kindjes!!!! Neem je er een voor me mee?
    Bedankt voor de toffe Hakuna Matata-kaart! Heel Timon zingt nu dat liedje hahaha.

    Liefs!

  • 26 Oktober 2009 - 16:39

    Mies :

    Ik een Enorm verhaal getypt.... wordt het niet goedgekeurd volgens spam tekst?? nou zeg abnormaal! stond wel een paar keer P.s in maar dat lijkt me toch wel een beetje overdreven :)

    oke, dan maar zonder :(
    't stond wel leuk! haha

    Leuk om weer zo'n verhaal van jou te lezen. Geweldig wat je daar toch doet. Ik denk dat de Nederlandse kinderen nog af en toe eventjes moeten weten hoe de kinderen het daar hebben.
    Alleen als ze geslagen worden zou het wel beetje sneu zijn :(...
    En wat super ... dat aquarium gedoe,en een suppperr grote rog! Toch leuk dat een land als Afrika dat heeft. Ben je ook al in een super de luxe wijk geweest? of zijn die er niet?
    Trouwens wat je met het geld doet is werkelijk super! Planken in het kinderdagverblijf, een uitje voor de kinderen op de boot,...ik weet het zeker ze zullen je nooit vergeten! Wat je daar doet, samen met Lotte is echt geweldig!

    Groetjes van Tom! :)

    Liefs MoiI

  • 27 Oktober 2009 - 10:07

    Editha:

    Wat een schattige foto's!:-)
    En weer een mooi verhaal! :-)
    Zo heb ik wat te doen als de telefoon niet zo vaak gaat ;-) hihi..

    Groetjes!

  • 28 Oktober 2009 - 11:13

    Arrianne:

    Weer even lezen hoor, je leuke, boeiende en lachwekkenden verhaaltjes. Nog bedankt voor je geweldige kaart, (paul had net een foto voor z'n paspoort nodig...al klaar) hahaha.
    Geniet!!!!! ik zie dat je over 27 dagen alweer naar je eigen landje gaat, dus dat is al best snel. Groeten van ons allemaal!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Work&Travel in Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

22 November 2009

Er is een tijd van komen..

16 November 2009

Hand in slurf met een olifant en krokodillen eten

11 November 2009

Velsorg, oom Samie se winkel en de Dorpstraat

07 November 2009

Video's

06 November 2009

Eet jou kos!
Willemijn

Actief sinds 07 April 2008
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 54281

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2011 - 15 April 2012

Au pair in Australië

01 Oktober 2009 - 24 November 2009

Work&Travel in Zuid-Afrika

Landen bezocht: