Baie jol @ Rooikappie - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Willemijn Schenk - WaarBenJij.nu Baie jol @ Rooikappie - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Willemijn Schenk - WaarBenJij.nu

Baie jol @ Rooikappie

Door: Wimmelijn

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

16 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wat een week!!! We zitten hier nu 2 weken, het voelt als 2 maanden. We zitten nog maar een week in ons gastgezin, maar voelen ons al zo thuis!
Hebben echt ontzettend leuke, lieve gastouders. Het is een klein, schattig huisje, in een local community. Huis bestaat uit een keuken, 3 slaapkamers en een badkamer, gelijkvloers.
Het eten valt ook erg mee, nadeel is dat als we kip eten, de botten er altijd nog inzitten, lekker kluiven dus.
Waar ik wel heeel blij van werd, is dat er erg, maar dan ook heel erg veel pindakaas bij hun wordt gegeten. I LOVE IT! :D Ook hebben ze een broodrooster, dus iedere morgen heb ik gewoon mijn vaste ontbijt, just like home; 2 geroosterde broodjes met pindakaas, mmmm..
Op de eerste dag kregen we direct te horen dat alles wordt gedeeld, dus ook eten. Terwijl er nooit chips of koekjes in de kasten liggen, zien we geregeld 's morgens een zak chips in de prullenbak liggen, wat betekent dat dat dus door de ouders op de kamer wordt gevreten :D Daar doen wij ook vrolijk aan mee, met een lekkere zak Doritos 's avonds op bed een boek lezen of een Sudoku maken.

We hebben onze gastvader meteen Fase 10 geleerd, wat hij erg leuk vindt, en wij ook :D Dus elke avond een potje, met een kop thee erbij, relaxed!

Ze hebben trouwens geen wasmachine, dus alles wordt met de hand gewassen. Het voelt alsof ik op de camping zit, maar goed, alles went..
Gelukkig is het weer hier zo goed, dat het binnen no-time droogt ;-)

Over het project. Eerst wil ik kwijt: Ik hou nu al van die kleintjes! Wat hebben wij het getroffen zeg.. In de eerste instantie zouden we op een creche komen samen met 2 andere Nederlandse vrijwilligers, die trouwens ook in hetzelfde gastgezin zitten.
Maar omdat we dan in totaal met 6 personen zouden zijn, op gemiddeld 24 kinderen, was dat wel wat veel.
Gelukkig is er nog een creche, 10 minuten van de ander vandaan, genaamd Rooikappie :D
Ik ben erg blij dat we daar zitten, we zijn daar de enige vrijwilligers, dus met 2 andere vrouwen verzorgen we zo'n 25 tot 30 kinderen.
Het is een erg vies en oud gebouw, grauw en donker. De vloerbedekking is er een tijdje geleden uitgehaald, zodat er nu alleen nog maar lijmresten lagen, voor de rest donker beton.
De tafels en stoeltjes zijn ook oud en vies. Maar dat vonden we eigenlijk helemaal niet erg, want die andere creche was al helemaal af, dus wat moest ik dan met die 1000 euro? :D
De creches worden niet gesubsidieerd (mooi woord, altijd al eens willen typen, moest het wel eerst hardop zeggen) door de overheid, dus zijn afhankelijk van giften.
Ben samen met m'n gastmoeder (zij is de coordinator van de 2 creches) gaan bedenken wat ik met het geld kan doen, en kwamen tot de conclusie dat de vloer echt niet langer kan.
Dinsdag direct naar een zaak geweest, advies was laminaat. En guess what?? Het ligt er nu al in!!!! :D
Gister zijn 2 mannen begonnen, en het is vandaag afgerond. Echt zoo gaaf!! Zal meteen wat foto's plaatsen. Mijn gastmoeder en de 2 vrouwen die er werken zijn ook zo dankbaar! Erg mooi om te zien. Toch niet te geloven, dat we nu 5 dagen bij het project zitten, en nu al zo'n verschil hebben gemaakt?
Dat we bij deze creche zijn geplaatst, moest zo zijn :)

Van het overige geld wil ik nieuw speelgoed gaan kopen. Al het speelgoed wat er is, is kapot. Ongelooflijk, als je het vergelijkt met een gemiddelde basisschool in Nederland.

De creche is voor kindjes vanaf 3 tot 6 jaar. Met slecht weer zijn er gemiddeld 23 kinderen, met mooi weer 30.
Een gemiddelde dag op de creche ziet er zo uit: Wij komen om half 9 aan, bijna alle kinderen zijn er dan al, zitten netjes aan de tafeltjes. De eerste kindjes komen al om half 8. Als wij er zijn, gaan ze pap eten, wat wij helpen opscheppen/uitdelen.
De echte kleintjes helpen we soms, maar over 't algemeen eten ze het allemaal zelf.
Er is een vrijwilligster die uit de buurt komt, die al het eten kookt.
Na de pap gaan we in groepjes kleuren, kleien of gewoon spelen. Het klinkt heel georganiseerd, in groepjes, maar het is een grote chaos :D Er worden tafeltjes neergezet waaraan ze kunnen kleuren of kleien, als er een kind klaar is, mag er iemand aanschuiven die nog niet is geweest. Ik herhaal: EEN GROTE CHAOS! Man, wat waren wij verbaasd maandag. Alle kinderen lopen door elkaar heen, praten door elkaar heen, net als de 2 juffen.
Er wordt niets centraal gezegd/gedaan.
Je kan je er over opwinden, maar eigenlijk vind ik het wel iets relaxed hebben. Ik ben zelf ook niet al te georganiseerd, en het is best gezellig zo.
Wat trouwens ook hilarisch was; het moment dat een van de juffen de cd-speler aan deed.
Je verwacht schattige kinderliedjes als Altijd is Kortjakje ziek, Zit je deur nog op slot of Weet je dat de lente komt (dat is het hier nu namelijk ;-)) maar niets is minder waar. Het repertoire: Ne-Yo, Akon, Beyonce, Rihanna en Chris Brown. NIET NORMAAL! En wat gebeurt er met kindjes van 4 jaar die dat horen? Die gaan dansen. EN HOE! Het was alsof ik in een clip van Snoop Dogg zat. Ik kan het niet navertellen, en al helemaaal niet nadoen, maar een ding is zeker: Wat zij thuis zien, op tv of iets anders, is niet zoals de gemiddelde kleuter in ons Kikkerland.
Over kikkers gesproken! Sommige lezers, die me een beeetje kennen, zullen wel weten dat mijn grootste angst 'kikkers' is. Ik ging vanmorgen, nietsvermoedend, ik herhaal NIETSVERMOEDEND, naar het toilet. En wat tref ik aan, in de pot??? AAAAAHHH!!! Doorspoelen, doorspoelen, doorspoelen!! Denk je dat ik dan nog naar de wc moet? HELL NO! What a nightmare....

Terug naar het moment van chaos. Na de chaos, rond half 11, is het 'Snacktime'. Veel kinderen hebben broodjes mee, anderen chips. Ook zijn er een paar kinderen die niets mee hebben, erg zielig. Die krijgen, voordat ze naar school gaan, dus niets mee. Kan je het je voorstellen? Gelukkig weten de kinderen die wel wat mee hebben, dat ze moeten delen, dus elk kind eet uiteindelijk wel wat.
Daarna gaan de kindjes weer spelen, het liefst buiten. Met droog weer zitten we eigenlijk de hele dag buiten, gaan we alleen voor het eten naar binnen. Voor het gebouw is een grote parkeerplaats met een hoog hek er om heen, waar geen auto's staan en ze dus lekker kunnen spelen. Er gaan dan 2 lekke voetballen naar buiten, en nog wat verrot speelgoed, en de kindjes zijn zo 3 uur zoet.
Lotte en ik zitten op een stoel toe te kijken, spelen af en toe wat mee, of zitten lekker te knuffelen met wat kleine schatjes. En wat zijn ze lief.... Lotte en ik besproken gister wie we mee zouden willen nemen naar huis, kwamen tot de conclusie dat we zo goed als de hele groep in onze koffer zouden willen drukken.. Om half 1 gaan de kindjes lunchen, meestal een grote brij van bonen, vandaag was het trouwens spaghetti. We helpen weer met opscheppen en uitdelen. Wat wel heel zielig is, dat veel kindjes weinig tot geen tandjes hebben. De meeste zijn rot, er zijn maar een 2 of 3 kinderen die een normaal gebitje hebben. Vandaar dat al het eten papperig is waarschijnlijk.
Na het eten handjes wassen, wij leggen ondertussen de matrasjes op de grond, en dan gaan ze lekker slapen, dat is in ieder geval de bedoeling :) Komt er uiteindelijk op neer dat er 3 of 4 kindjes liggen te slapen, de rest ligt te giechelen of gewoon wat voor zich uit te kijken. Zo rusten ze in ieder geval wat uit :) Wij worden tussen 2 uur en half 3 weer opgehaald door onze gastmoeder, terwijl ze nog op hun matrasjes liggen.

De kok, die trouwens ook het hele gebouw zo goed als iedere dag schoonmaakt, komt uit dezelfde wijk het grootste deel van de kindjes. Wij waren wel benieuwd hoe dat er uit zou zien, dus nam ze ons woensdag mee, toen de kindjes lagen te slapen/rusten. Het is nog geen 5 minuten van de school vandaan.
Voor mij, en ook voor Lotte, waren dat de engste paar minuten van m'n leven. De flats zijn allemaal grauw, overal ligt afval en iedereen hangt buiten. Bijna iedereen boven de 16 is aan de drugs/alcohol, en er hing ook een hele nare sfeer. Terwijl we daar met haar liepen, werden we verschillende keren nageroepen met: 'Yoo whities!' Iedereen, maar dan ook echt iedereen keek naar ons. Ik zweer dat daar nog nooit blanke mensen zijn geweest, misschien alleen blanke politiemensen. Ik was zo bang! Gelukkig is er niets gebeurd, en ik zal daar ook nooit meer heen hoeven hopelijk. Het was nog erger dan de townships
Hoe triest is het, om te realiseren dat de meeste kindjes in die flats wonen? Ik kon wel janken toen ik weer 'thuis', op m'n bed lag. Wat heb ik te doen met die kleine schatjes. Bijna alle moeders zijn verslaafd aan drugs en/of alcohol, waardoor ik me des te meer realiseer hoeveel liefde die kindjes missen. We hebben ze vandaag extra geknuffeld, voor het weekend :)

Goed, het verhaal is alweer veeeel te lang, en moet natuurlijk wel aantrekkelijk blijven om te lezen ;-)

We zitten nu in ons oude, vertrouwde hostel in Kaapstad, waar we de eerste 3 dagen ook zijn geweest. Gewoon om even weg te zijn van het gastgezin, even weer dingen voor onszelf doen. Morgen lekker pannekoeken eten bij 'Harry's Pannekoekenhuis' (serieus!!) en daarna naar de bios.
Zondag weer terug naar het gastgezin, en maandag weer naar de creche! :) Nu alweer zin in :)

Nog even wat foto's uploaden, en dan ergens wat eten scoren.

O ja, over de reacties: Wat leuk om te lezen! Zo krijg je een beetje een idee van wie het allemaal leest :)

LIEFS!

• 16 Oktober 2009 - 16:42

Anna:

Wat een verhaal zeg en wat een goed werk doe je daar! Kinderen en jij is toch wel een ideale match he :D. Zo leuk om je verhaal weer te lezen! Ben ook erg benieuwd naar de foto's! Goed dat je dat laminaat hebt laten leggen, dat is echt iets blijvends. Nou meid, hele dikke pakkerd, ik hoop je snel te spreken.

• 16 Oktober 2009 - 16:59

Tant'An:

Leuk om te lezen! En de foto's geven helemaal een goede kijk op jullie werk.
    Sterkte, plezier en à Dieu.

• 16 Oktober 2009 - 17:51

Fenny:

Wat super gaaf zeg! Wat zal het een goed gevoel geven om dat schooltje te helpen opknappen! En het zijn idd schatjes zeg! Koop nog maar mooi speelgoed voor ze, want wat hebben ze toch weinig! Erg zielig, maar erg fijn dat jullie hieraan een steentje bijdragen. En je schrijft erg leuk hoor, ligt nog een mooi beroep op je te wachten. Want dat kan niet iedereen!

Nog heel veel plezier en wees voorzichtig!

• 16 Oktober 2009 - 17:52

Michelle:

Heey Lieverds (allebei ja)

Ik weet nu van jou al dat het goed met je gaat! Echt geweldig.Maar als ik dan jouw verhaal lees dan ben ik zooóó onder de indruk, het is zo hartverscheurend om te lezen. En ja het was een lang verhaal, maar mooi en oprecht! En dan die foto's erbij wat een snoeppies!!!

Ik wens je nog een fijn weekend toe XXX-jes en dikke knuffel voor Lotte

• 16 Oktober 2009 - 18:03

Papa En Mama:

Oh, wat een verhaal, zeg!
    Arme jij, die kikker!
    Wat mooi dat laminaat en wat fijn.Heerlijk lang verhaal heb je geschreven.
    We genieten er van.
    Dikke kus, mama
    p-s Gauw weer bellen hoor!

• 16 Oktober 2009 - 20:40

Esther K:

Heeej meis,

Wat een interessant en uitgebreid verslag! je maakt een hoop mee zo te lezen! heftig hoor... Tof dat jullie daar een zegen mogen zijn! zowel praktisch als de rest! Blessings

• 17 Oktober 2009 - 07:48

Bart:

Ha die Willem,

Wat een mooi verhaal weer, ook wel een beetje triest, je moet er toch niet aan denken dat T&T zo moeten opgroeien.

Is die creche (goed idee van die vloer!) een idee van een paar mensen uit de wijk of is het van een stichting of kerk ofzo?

Wordt er met die kids ook uit de kinderbijbel gelezen? Of krijgen ze een verhaal te horen?

He veel plezier dit weekend!

Liefs van ons 4'en

• 18 Oktober 2009 - 13:41

Marjoke:

Hoi Wimmelijnie:)
    Vooral doorgaan hoor met het schrijven van die lange verhalen, erg leuk om te lezen!
    Heel veel sterkte gewenst bij alles wat moeilijk is, maar ook heel veel plezier gewenst hoor, bij alles wat leuk is!Maar dat zit wel snor denk ik....
    groetjes, doegie!

P.S Pannenkoeken? De enige èchte, zoals bij ons?? in dat geval: mjammie...

• 18 Oktober 2009 - 15:36

Max:

Hee Willem!
    Leuk om te lezen :) Bizar hoe ze het daar hebben, jullie zijn goed bezig!
    Ik weet niet wie je bedoelde in die sms!
    Geniet ervan daar!
    Ciao

• 18 Oktober 2009 - 17:45

Nannie:

Hé Willemijn,
    Wat leuk om je belevenissen te lezen en wat leuk om direct concreet te kunnen helpen met zo'n vloer!!
    Sterkte met alles en veel liefs van ons allen.
    t. Nannie

• 19 Oktober 2009 - 20:07

Zwager:

Mooie vloer! Dat is goed besteed Willemijn! Vandaag overigens weer een nijlpaard gezien, daarvoor hoef ik dus niet helemaal naar Zuid-Afrika. Houdoe en veel plezier daar. Zo, ik ga nu maar eens je laatste verslag lezen.

• 19 Oktober 2009 - 21:30

Herman En Marga :

Hoi Willemijn, Wat een schitterend initiatief, je brengt maar geen prijzen mee voor de kopers van loten. Gebruik dat geld voor het dagverblijf. Wij hebben hiet in dit KIKKERLANDJE niets te klagen. Wat een heerlijk lang verhaal, je kunt het meid!!! Onze hartelijke groeten en tot mails. Tante Marga;)

• 20 Oktober 2009 - 10:53

Sylvie:

Hee willemijn!
    Wauw wat super om te lezen hoe het er daar allemaal aan toe gaat! Heerlijk:D Ook leuk al die foto's erbij! Helaas dat ze niet in de koffer passen ja!:D Nou willem, spreek je gauw! Groetjes aan Lotte,
    Liefs,
    Sylvie

• 20 Oktober 2009 - 14:20

Editha:

Heey!
    Leuk (eigenlijk heel zielig) om te lezen je verhaal!
    Echt indrukwekkend!
    Gaaf dat je het zo naar je zin hebt daar!:-)
    Genietse en knuffelse!! ;-)

Groetjes!

• 20 Oktober 2009 - 19:55

Cora:

Hoi Wimmelijntje.

Wat een wereld waarin jullie nu zijn! Heel indrukwekkend. Maar ook fijn dat jullie in het weekend lekker met z'n 2'tjes er op uit gaan en genieten van zon, strand enz. enz..!! En dan in het weekend met een jongen uit Dronten stappen, hoe is het mogelijk!
    Nog veel plezier en pas goed op elkaar!!
    Kus, Cora

• 22 Oktober 2009 - 07:37

Arrianne:

Ik zat even de reacties te lezen, en zag bij Fenny staan wat ik je ook al wilde zeggen.Jij kan echt op een leuke boeiende manier schrijven. Columniste is dus ook een mogelijkheid.
    Ik ben erg blij dat ik loten van je heb gekocht, alleen als ik dit lees hadden het er nog meer moeten zijn. Super wat jij nu met het geld kan doen. Succes verder, en leer ze maar een leuk kinderliedje, kun jij wel.....groeten aan Lotte

• 24 Oktober 2009 - 16:21

De Boze Wolf:

nou Rooikappie, waar blijft je volgende blog?! Kus van de grote boze Wolf uit de van Galenstraat!

• 25 Oktober 2009 - 16:47

Janine:

Jeetje zeg, gaaf verhaal weer!
    Jullie doen goed werk daar.. mooi om te lezen!
    En super fijn dat de kindjes ''gewoon'' op een laminaat vloer kunnen spelen.. :)

Enjoy en keep up the gooooood work :)

Liefs!