Velsorg, oom Samie se winkel en de Dorpstraat - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Willemijn Schenk - WaarBenJij.nu Velsorg, oom Samie se winkel en de Dorpstraat - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Willemijn Schenk - WaarBenJij.nu

Velsorg, oom Samie se winkel en de Dorpstraat

Door: Wimmelijn

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

11 November 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Allereerst kan ik jullie vast verblijden met het nieuws dat het weer hier (#^@ is, in principe al sinds zaterdag... Het regent en regent en regent, echt zoo triest! Maar goed, wij gaan gewoon maar door. De voorspellingen zijn wel iets beter, dus we hopen dat dat ook echt gaat gebeuren.

Maandag zijn Lotje en ik de Tafelberg op geweest. Die is bijna 1100 meter hoog, en veel mensen raadden ons aan om het lopend te doen, dus wat hebben we gedaan denk je? Als je me een beetje kent, snap je wel dat ik dat dus echt niet ga doen, 1100 meter? Dat is een paar uur lopen, voor de lol? Echt niet!
Wij hebben de kabelbaan genomen, prijzig, eng, steil en hoog, maar wel tijd en energiebesparend.
Toen we eenmaal boven waren, was het bewolkt, en konden we niet veel zien. Maar het waaide zo enorm hard, dat die wolken al snel weer over waaiden en we een geweldig uitzicht hadden. Wat mooi!! Ik zou zeggen, zie foto's. Bovenop nog wat rondgelopen, nog meer foto's gemaakt, in het restaurant wat gegeten en daarna weer naar beneden, met kabelbaan uiteraard :D

Gister zijn we naar Stellenbosch gegaan. Daar zijn we in de introductieweek al eventjes geweest, maar dat stelde niet veel voor want dat was maar heel kort. We gingen er met de trein heen. Allereerst, dat is al een heeel avontuur opzich. Het treinstation ziet er netjes uit, en ze zijn volop aan het bouwen aan een groter station (WK). Maar het sfeertje voelt als de Bijlmer. Alleen maar 'getinte' mensen, en dan ook echt alleen maar. Geen relaxed gevoel, dus gingen we reizen met de eerste klas. Dat klinkt heel mooi, maar je wil niet weten wat we voor een kaartje hebben betaald.. Voor een enkeltje Stellenbosch (uur met de trein vanaf Kaapstad) voor 2 personen, eerste klas, betaal je 24 rand. Deel dat door 11,5, dan heb je de prijs in euro's. Om precies te zijn 2,0869 en nog wat. Iedere keer als we weer goedkope dingen zien of kopen, roepen we: 'Is dit een grap??' Eerste klas! En het gekke is, dat daar ook bijna niemand zit! Iedereen stapt in de tweede! Hoe veel (weinig) moet dat dan wel niet kosten? Het voelde wel wat veiliger, en we kwamen zelfs nog een Nederlands meisje tegen dat in Kaapstad woont, erg leuk. Oja, opmerking van Lotte over de eerste klas: 'Ben wel blij dat we hier zitten, tenminste niet tussen al dat schorriemorrie.' En dat meende ze serieus.. Je snapt, ik lag op de grond van de trein van 't lachen :D

Aangekomen in Stellenbosch eerst onze spullen gedropt bij een hostel, daarna het dorp in gegaan om foto's te maken.
Stellenbosch is echt een super super super leuk dorpje, en staat bekend om de Universiteit. Er wonen erg veel studenten, en de inwoners zijn bijna allemaal blank.
De stad is in 17de eeuw genoemd naar Simon van der Stel, een Nederlandse kolonist die hier toevallig rondzwierf (een paar feiten kloppen, echt waar!). De Nederlandse invloed is nog goed te merken. Zo heb je de Dorpstraat, Kerkstraat, d'Ouwe werf en nog wel wat dingen.
In de Dorpstraat ligt ook Oom Samie Se Winkel. Oom Samie is een algemene handelaar, dat betekent dat hij zo goed als alles verkoopt :D Erg grappig, en van buiten schilderachtig (mooi woord) om te zien.
Terwijl we vanmorgen wat kaarten zaten te kijken voor een souvenirswinkel, riep de medewerker van de winkel: 'Ze zijn hier het goedkoopst van het hele dorp!' Bleek het een Nederlander te zijn :) We moesten erg lachen, dat blijft raar om te horen, helemaal als je het niet verwacht. Even met hem gekletst, we vertelden dat we nog steeds zo onder de indruk zijn van de goedkope dingen. Gisteravond zijn we uit eten geweest bij een leuk en mooi restaurant, waarbij we 170 rand kwijt waren, samen. Deel dat weer door 11,5, je betaalt dus nog geen 15 euro, met z'n tweeen!! En dat bestaat dan uit allebei een maaltijd, 2 keer ijsthee en 2 keer een kop thee. Hoe tof! :D

Toen we gister in de regen opzoek waren naar een restaurant, stopte er een auto naast ons. Een vrouw deed haar raampje open, en riep of we een lift nodig hadden, ze vond het zo zielig dat we daar liepen in de regen, en ze kon zien dat we het rete (sorry pap en mam) koud hadden. Hoe lief! We sloegen het toch af, omdat we zelf ook geen idee hadden waar we heen liepen. Maar zoiets maak je toch niet mee in Nederland, 'veel te gevaarlijk want je weet nooit wie je in je auto haalt'.

We zijn vandaag naar een winefarm geweest, genaamd Spier. Maar veel winefarms hebben hier niet alleen maar wijnvelden, maar ook dieren. Zo reden we gister langs een farm met zebra's, struisvogels en bontebokken. Maar vandaag gingen wij naar een farm met: CHEETAHS! Je betaalt 10 rand voor de entree, en dan kan je rondlopen tussen de hokken. De cheetahs die hier worden gehouden worden soms later weer uitgezet, of mankeren iets en worden daar gehouden. Als je in het hok wilt bij een grote cheetah, betaal je 90 rand, maar wil je bij een kleintje, betaal je 180. Wij wilden graag bij een kleine, achteraf zonde want zo klein waren ze niet. Maar goed, het was wel tof! Ik wilde het met name voor de foto's, want het stelt verder niet heel veel voor. Wij gingen in het hok bij drie cheetahs van 5 maanden, samen met 3 verzorgers. Je mag ze aaien, met ze op de foto en tegen ze praten (heel fijn en rustgevend ;)). Ik zou zeggen: zie foto's! :D
Later gingen we wachten op onze taxi bij de infobalie, omdat het daar warm en droog was. In hetzelfde gebouw kan je ook wijn proeven, en terwijl wij daar zitten horen we wat mensen Nederlands praten. Ik kijk om te zien of je ook kan zien dat ze Nederlands zijn (dat bespreken we iedere keer als we horen dat ze ook onze taal spreken) en zie daar gewoon mijn oom Kees staan!!! Ik wist dat hij in Kaapstad was, maar hoe toevallig is het, dat wij daar in Stellenbosch 10 minuutjes staan te wachten, en hij daar 2 meter van mij vandaan staat! :D Heel gek en toevallig!

Nou, ik voeg nog wat foto's toe en ga een heeele warme douche nemen!
We hebben echt enorm zin in het weekend, woehoe!! Pleeaase laat het weer dan beter zijn..... We willen natuurlijk wel een beeetje bruin terugkomen! (mijn droom om terug te komen als een negerin valt nu langzaam in duigen.. :()

LIEFS!

• 11 November 2009 - 16:19

Mama:

Nou, hoe ongelooflijk, Willemijn en ome Kees.
    Kees stuurde Martine een smsje en Martine stuurde het door, dus we wisten het al eerder dan dat we dit stukje lazen.
    Ik wist dat oom Kees er was maar had absoluut niet gedacht dat jullie elkaar zouden treffen. Echt leuk!
    Ook leuke foto's weer. Ga zo door!
    Een dikke pakkerd van ons.
    Doeg!!!

• 11 November 2009 - 17:55

Magdaleen:

Nou zeg, behalve genieten kun je ook nog mooie foto's maken!
    En als je daar ooit genoeg van krijgt, zul je het vast ook heel goed doen als schrijfster, Willem! Je eerste boek... daar draai jij je hand toch niet meer voor om, denk ik!
    Leuk meid, dat het zo lekker gaat!
    Ga zo door! Alleen die regen, nou ja, mijn opa zei dan: "Ach, het meeste valt ernaast!"
    Doei!!

• 12 November 2009 - 11:08

Editha:

Heet dat nederlandse meisje die in Kaapstad woond, die je in de trein tegen kwam,toevallig Brechtje?
    hihi.. Ben erg benieuwd! :-)

• 12 November 2009 - 13:44

Nannie Van Esch:

Nou, wat toevallig zeg, dat je oom Kees daar tegenkomt!!
    We zijn hevig aan het duimen voor mooi weer voor je!
    Willemijn, een tip:ga in de journalistiek, je schrijft hs leuk!
    Veel liefs en geniet nog maar lekker,
    t.Nannie (en o.Wim en Willeke)