Eet jou kos! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Willemijn Schenk - WaarBenJij.nu Eet jou kos! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Willemijn Schenk - WaarBenJij.nu

Eet jou kos!

Door: Wimmelijn

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

06 November 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het is nu echt over! :(
Gister hebben we ons afscheid gehad, en vanmorgen werden we om 10 uur (afgesproken tijd, maar dat wordt in Zuid-Afrika altijd een uur later, 11 uur dus) opgehaald en naar 'ons' hostel in het centrum gebracht.

Afgelopen zondag hebben we trouwens nog meer speelgoed gekocht bij de Toys 'R' Us. Een dokterset (omdat bijna alle kindjes ambities hebben voor arts, NOT!), schoonmaakkarretje (omdat hier alles al zo schoon is, NOT!), een parkeergarage (omdat de kans erg groot is dat ze later ook hun rijbewijs hebben, en uiteraard een auto, NOT!), een winkelkarretje met nepfruit (omdat iedereen hier zo gezond eet, NOT!) en een houten trein, die we in Nederland ook hebben (omdat ze hier regelmatig met de trein op stap gaan met opa en oma, naar de dierentuin enzo, NOT!), maar ook DVD's van Finding Nemo, Madagascar, Noddy en Bob de Bouwer. Wat waren ze er blij mee! Zo blij dat ze er TE enthousiast mee spelen, wat betekent dat er nu al dingen stuk zijn.. Goed, weer iets om niet teveel over na te denken..
Voordeel is wel, dat ze gewend zijn om met kapotte dingen te spelen. Nu ik dit zo typ, vraag ik me af of het soms niet met opzet is gedaan.. ;-)

Dinsdag werden we om 17.00 opgehaald door Leon, de broer van Faranaaz (juf van Rooikappie). We gingen bij hem en zijn vrouw Lisa eten. Ze wonen heel dichtbij Rooikappie, maar wel in een fatsoenlijk huis. Haar moeder had voor ons gekookt, lekker!! En uitgebreid! Ze had dingen echt speciaal voor ons gemaakt, heel lief. We hebben ons nog niet zo welkom gevoeld sinds we hier zijn. Lisa had zelfs twee blikjes Lipton Ice Tea voor ons gehaald, omdat ze ons dat had zien drinken in de bioscoop die week daarvoor, hoe lief!! Ook Faranaaz kwam nog eten, super gezellig! Na het eten gingen we naar de bioscoop, om This Is It te zien. Super tof! Het was helemaal uitverkocht, zegt wel wat over de populairiteit van Michael Jackson, hier in Zuid-Afrika.
Na de film zijn we weer thuis gebracht, en hebben we nog plannen gemaakt voor zondag. Dan gaan we met hen naar de kerk, ook vlakbij Rooikappie, hopelijk komen we nog wat kindjes tegen :) Daarna gaan we nog wat leuke dingen doen vertelden ze, Lotte en ik weten nog niet wat. Zin in! :D

Woensdag was het zover, de Pirate Boat. We zouden gaan varen van 9.00 tot 10.00, dus de buschauffeur zou ons ophalen om 8.30. Maar goed, ook deze chauffeur is een rasechte Zuid-Afrikaan, en die lulhannes (sorry pap en mam) kwam om 9.00 voorrijden... Balen!! Maar goed, we gingen het er maar op wagen, toch gewoon naar het Waterfront, waar de boot ligt.
Hoe de kindjes alleen al reageren op een busritje, ongelooflijk. Ik zat op de achterbank, tussen een paar kleine draakjes, en ze keken hun ogen uit. 'Look auntie, the train!!' 'Woow auntie, did you see that bus??' Zo schattig! Ik was de bus ingestapt met een hoog stress gehalte, maar als je dan met een apie op schoot en twee onder je arm in zo'n armoedige bus zit, en een van de kindjes je stralend aankijkt, ja, op zo'n moment realiseer je je waar je het allemaal voor doet :)
Aangekomen in de haven even gepraat met de mensen van de boot, en we mochten mee met de groep van 10 uur, woehoe! Wat was ik blij!
En toen begon het avontuur. Het werden ineens allemaal kleine, verlegen peutertjes/kleutertjes, wat waren ze rustig! Iedereen was erg onder de indruk, ik geloof niet dat een van de kindjes ooit eerder met een boot was geweest.
We gingen een uur lang varen in de haven, met op de achtergrond muziek van Pirates Of The Caribbean. Niet heel spectaculair, maar voor die kindjes was 't geweldig! We zagen zelfs nog een paar zeehonden, tof!
Ook gingen veel kindjes zwaaien naar mensen op vrachtschepen, schattig!
Voor mij en Lotte was het ook genieten, aangezien de twee piraten knappe meneren waren, en wij zo een leuk uitzicht hadden :D
Na dat uur gingen we aan picknicktafels zitten, om daar te snacken. Kindjes hadden zelf eten en drinken meegenomen, dus Lotte en ik gingen lekker sinaasappels pellen (iehl!) en chipszakjes openmaken.
Nu denk je vast: 'Huh? Dus ze krijgen wel dingen mee van thuis?' De meeste kindjes krijgen iets mee voor 'snacktime', dat is rond 10 uur. Veel kindjes eten dan twee boterhammen (altijd wit, dat is het goedkoopst), maar ook zijn er een paar kindjes die zakjes chips mee krijgen, want dat blijkt ook nog eens goedkoper te zijn dan brood. Dat is dan ook chips van het goedkoopste merk. Kan je het je voorstellen? Dat je je kind iedere dag een zakje chips mee geeft? Denk dat die ouders het begrip 'snacktime' te letterlijk nemen, zo hebben de juffen het in ieder geval niet bedoeld. Ook fruit is hier erg goedkoop, dus een appel op sinaasappel komt ook veel voor. Maar er zijn (jammer genoeg) altijd drie of vier kindjes die niets mee hebben. Die komen dan ook zonder tas op school. Erg zielig. Gelukkig wordt er veel gedeeld, dus ze krijgen altijd wel iets. Toch moet dat voor hen niet leuk zijn, als je ziet wat andere kindjes allemaal voor lekkers uit hun tasjes halen.. Goed, niet teveel over nadenken.

Gister hebben we ons afscheid gehad. Woensdagavond hebben Lotte en ik twee uur lang staan zweten in de keuken (echt letterlijk, wat een (#%^@ werk!) om 30 pannekoeken te bakken.
Afgelopen zondag hadden we bordjes van Mickey Mouse gekocht en bekertjes van Noddy. Ook hadden we nog drinken gekocht, dus om 12.30 werden de kindjes verrast met (eindelijk een keer) een lekkere lunch. Smullen!! Jammer genoeg waren er 12 kindjes minder, omdat het 's morgens regende. Dan nemen veel minder ouders de moeite om hun kind te brengen, waardoor er nu maar 18 kindjes waren. Jammer! Dus van een aantal kindjes hebben we ook geen afscheid van kunnen nemen..
Nadat ze de pannekoeken op hadden, gingen ze slapen. In the main time waren de juffen druk aan het koken, en wat bleek? Ze hadden speciaal voor ons wat klaar gemaakt! :D Echt zo lief! Een groot stuk kip, gebakken aardappel, rijst en wat groente, lekker!! Van een Mickey Mouse bordje uiteraard, we hebben met z'n allen zitten genieten!
Na het eten alles opgeruimd, en onder het genot van een kop thee (wat een verschrikkelijk foute zin!) hebben we officieel afscheid genomen van de juffen, en natuurlijk van Keith. Ook al zouden we er nog de hele middag zijn, toch even leuk om zo een moment te hebben zonder al die gillende kleuters om je heen. Lotte en ik deelden cadeautjes uit, en van hen ontvingen we allebei een armbandje en kettinkje met de kleuren van Zuid-Afrika, heel lief! Ook kregen we allebei twee enveloppen, een voor onszelf, en een voor onze ouders. Natuurlijk konden we ons niet inhouden toen we eenmaal weg waren, en wat een lieve inhoud!! Dus mam, u heeft nog wat om naar uit te kijken als ik terug ben :D
O ja, even over de thee. De manier van thee drinken, hier in het Zuidelijke Afrika, is heul bijzonder. Men neme een grote mok, een theelepel, een theezakje, een scheut melk en vier scheppen suiker. Mix dit allemaal, laat het theezakje er in zitten, en drink dit in z'n geheel op (het theezakje niet uiteraard). SMERIG! Het leuke is, dat wij hen uitlachen, maar zij lachen ons weer uit. Een grote grap dus! :D
Na 15.30 werden de eerste kindjes opgehaald. Niks aan! Ik heb zo vaak moten slikken, vond het best moeilijk. Elk kind een knuffel en een kus gegeven, en dat voelde ook heel gewoon. Als ik dan denk aan de drie jaren dat ik heb stage gelopen op basisscholen, heb ik die behoefte nooit zo gevoeld zoals ik dat gister had.
Wat ga ik ze missen!! We hebben echt ontzettend veel foto's gemaakt, dus ik heb zo nog wat up te loaden :)

Dit weekend zitten we in The Big Blue, ONS hostel, en gaan we plannen maken voor komende week. We zouden onder andere nog graag naar een krokodillenfarm willen, en naar een cheetahfarm. Hoe stoer!
Vrijdag gaan we op een vierdaagse tour, waarbij we naar een olifantenpark gaan, een korte safari gaan doen, in boomhutten slapen, in een oude trein op het strand slapen, oude grotten bekijken en nog veeel meer. Zin in!!

Ik kijk stiekem alweer uit naar reacties :D

LIEFS!

• 06 November 2009 - 14:27

't Zielige Werkpaard:

Willem!!!
    Wat gaat de tijd toch snel! Vanmorgen had ik het er nog over met Geraldine. Voor je 't weet zit je alweer achter die baal-balie van Timon...
    Geniet van je echte vakantie en veel sterkte met het verwerken van je afscheid-nemen-van-die-lieve-zwartjoekeltjes-trauma!!!

Liefs Joost

• 06 November 2009 - 14:28

Geeske:

He Willemijn,

Wat gaaf om te lezen wat jullie allemaal meemaken, zou zo willen komen! Al die schattige kindjes helpen... Jammer dat het alweer voorbij is, maar geniet maar lekker van het mooie Suid Afrika.
    Wij zitten hier maar in de regen, maar je krijgt je portie nog wel.
    We missen je wel hoor!

Groetjes!

• 06 November 2009 - 14:45

Mies :

Heey Willemijn!

Je verhaal weer gelezen, zoals altijd...
    Ontroerend, en het doet me goed dat je daar zoveel doet, keer op keer als ik je verhaal lees. Ben ik diep onder de indruk van je werk daar. (werk) Ik hoop van harte dat je de komende weken... ? wanneer kom je terug? gaat genieten.

Hopelijk tot Very Soon, I miSS YoU!

Kussies Mies

• 06 November 2009 - 15:34

Arrianne:

weer een leuk en boeiend verhaal........wat kun je het elke keer weer leuk vertellen. Jammer voor jullie dat het kindjes-avontuur weer voorbij is, nog even zelf genieten van alles.....groeten aan Lotte (wat een krullenbol zeg,leuk!!!!)
    Tot bijna in Nederland!!!

• 06 November 2009 - 16:28

Marielle:

Heee!

Wat fantastisch om telkens weer jou blogs te lezen. Alhoewel ik ook moet zeggen, dat ik elke keer jaloerser op je word. Haha.

Erg jammer dat jullie afscheid hebben moeten nemen, van deze supersuperlieve kinderen! Maar wel super om te zien hoe jullie gewaardeerd worden daar en dat je er dus ook echt niet voor niks naartoe bent gegaan. ;)

Geniet nog lekker!!

Liefs Marielle

• 06 November 2009 - 17:36

Corieke:

Wat een superlieve foto's en wat een leuk verhaal!.

Veel plezier samen de komende 2 weken!

X Corieke

• 06 November 2009 - 18:21

Mama:

Net lekker op de bank uitgerust van een lange schooldag en mijn mail gecheckt: weer een heerlijk lang verhaal van onze Willem.
    Wat zullen jullie je schatjes missen! En wat mis ik mijn schat(je). Nog 2 weken en dan hoop ik je weer lekker te knuffelen. Geniet nog maar veel lieverd. Dikke kus, Mama

• 06 November 2009 - 19:24

Coen En Anna:

Wat een prachtig stuk weer en wat een geweldige foto's! Kunnen we echt zien hoe je het daar hebt gehad. Wat vliegt de tijd zeg! Maar wel lekker dat jullie nog even samen van het land kunnen genieten...als je er dan toch bent ;).
    Ik heb super veel zin om je weer te zien! De 23e kom ik s avonds gelijk naar Dronten toe!
    Nou liefie, geniet er lekker van met Lotte samen. Een hele dikke pakkerd van ons!

• 06 November 2009 - 20:42

Maxi:

Goed bezig!!
    Tof speelgoed heb je gekocht, leuk voor die kids :)
    Veel plezier nog, in de boomhutten etc. haha
    CIao!!

• 06 November 2009 - 22:48

Bart,Cat,Tijs,Teddie:

He Willem
    goed om weer van je te lezen zeg! Mooie verhalen weer, heel vere plezier de komende weken in dat mooie land, geniet!
    Liefs van ons!

• 07 November 2009 - 13:51

Cora:

Wat leuk speelgoed hebben jullie gekocht, schitterend om te zien, die blije kopjes er bij.
    Nog fijne weken, geniet nog lekker met z'n tweeen.
    Nog 16 nachtjes..... Schiphol verheug ik me zeer op!!!!!
    Kus, Cora.

• 07 November 2009 - 15:40

Wija:

Heey Willempie,

Wat gaaf al die foto's(echt veel:O). Maar zo schattig.

Echt super dat je met het geld zulke leuke dingen koopt en doet.
    Ben trots op u;)

Ik kan niet wachten om al je verhalen te horen:D

Enjoy.

Kus

• 07 November 2009 - 16:08

T. Martine:

Hi lieve meid(en),
    wat een prachtig verhaal weer, en wat hebben jullie veel lieve dingen gedaan, heeeel bijzonder! Het lijken druppels op een gloeiende plaat, maar ik weet zeker dat jullie een verschil hebben gemaakt. Echt fantastisch!
    Willemijn, (ome) Kees zit nu in Kaapstad, ik kreeg vannacht om 00.30 uur een smsje dat hij in het YMCA-hostel was gearriveerd, en hij komt zat.mo. de 14e weer hier terug op Schiphol, bij leven en welzijn.
    Dus mocht jij hem nog ergens voor nodig hebben, sms hem dan maar, ik neem aan dat hij op z'n 06 goed bereikbaar is: 5185 3187
    Nu, jullie nog een paar goede weken hè? Be careful! Veeeel liefs, t. martine

• 07 November 2009 - 17:02

Magdaleen:

Wat is het elke keer weer leuk om te lezen! Ik kan me de "pijn in je hart" bij het afscheid voorstellen! En ook dat stiekeme plannetje om volgend jaar terug te gaan!
    Nu nog maar lekker genieten van de rest, hè?
    Groetjes!

• 08 November 2009 - 09:56

Janine:

Wat vliegt die tijd... Nogmaals: echt geweldig om te lezen wat jullie allemaal doen voor de kindjes.. Jullie gaat hen missen, maar zij jullie ook!
    Nu genieten van de rondreis... ook weer iets gaafs om naar uit te kijken! Geniet maar goed van alles wat je meemaakt!

Liefs

• 08 November 2009 - 20:30

Mama:

Ja, jij schreef inderdaad ook over die 'enge'dingen die jullie gaan doen, te snel gelezen dus....maar waarschijnlijk viel ik over dat kanoën, dat schreef Lotte en jij niet. En dat vind ik juist zo eng !!
    Be carefull!

• 09 November 2009 - 07:52

Chantal:

Jeetje wat een verhalen willemijn!
    Ga maar lekker genieten de laatste 2 weken.
    Is wel snel gegaan he?
    Wat een avontuur!!!
    Dikke kussss

• 12 November 2009 - 11:02

Editha:

Weer een geweldig verhaal!:-) Jammer dat het eind inzich is, voor jullie maar ook voor ons ;-) haha... geen verhalen meer :'(
    Nou geniet van je laaste week daar! En met al je plannen die jullie inpetto hebben ;-)
    See you!